CHAPTER 2

 

ÖZ

 

JET MOTORLARININ BENZETİŞİMİ VE J-79 MOTORU KULLANAN BİR ISI-GÜÇ SİSTEMİNİN TERMOEKONOMİK OPTİMİZASYONU

 

 

Narin, Bekir

Yüksek Lisans, Havacılık Mühendisliği Bölümü

Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Yalçın A. Göğüş

 

Eylül 2001, 183 sayfa

 

 

 

Bu çalışmada F110-GE-100 turbofan motorunun benzetişimi gerçekleştirilmiş ve bu amaçla geliştirilen kod, J-79 turbojet motorunun benzetişimi için uyarlanmıştır.  Geliştirilen kod genellikle incelenenlere ilaveten şu etkileri göz önüne almaktadır:  Özgül ısının sıcaklık ve bileşime bağımlılığı, soğutma havasının çekildiği kompresör kademesinin kompresör güç ihtiyacına ve türbin gücüne etkisi, yanma odası basınç düşüşünün hava debisine göre değişimi.  Bilinmeyen motor parametreleri motorun sıfır düzeyi benzetişim modeli sonuçları, bremze ölçme sonuçları ile karşılaştırılarak belirlenmiştir (tuning). Model, dönel parçaların verimlerinin tasarım dışı şartlar için değişimlerinin eşit olduğunu varsaydı ve bu doğrulandı.  Kod, uçuş şartlarında verimlerin performans haritaları yardımıyla bulunması için geliştirildi. Performans haritalarını oluşturmak için bremze sonuçlarını ya da literatürden alınan genel performans haritalarını kullanan özel teknikler uygulandı.

 


J-79 motorunun güç üretiminde  kullanılması için öngörülen dört farklı düzen,  uygun olanları belirlemek için gözden geçirildi.  Bunlardan biri, motor lülesi yerine gaz türbini kullanan, termoekonomik optimizasyonu da içerecek şekilde detaylı olarak incelendi.  Kompresörün hızını ve kademe sayısını düşürerek şaft işinin bir kısmının acil durum elektrik üretimi için kullanılmasının uygun olduğu düşünülmektedir.  

 

Anahtar Kelimeler: Benzetişim, Gaz Türbinleri, Sıfır Seviye Benzetişim, Jet Motorları, Performans Haritaları, Benzetişim Parametrelerinin Ayarlanması, Termoekonomik Optimizasyon, Kojenerasyon, Acil Durum Elektrik Üretimi.